20 Ιουλίου, 2009

Fata Μorgana


Η Morgan le Fay (Fata Morgana κατά την Ιταλικήν) είναι η παρεξηγημένη ετεροθαλής αδερφή του μυθικού Βασιλιά Αρθούρου. Κόρη της λαίδης Ιγκρείν και του Δούκα της Κορνουάλης Γκόρλουα, ήταν μια νεράιδα (μεταγενέστερα μάγισσα)με ιαματικές ικανότητες, καλόκαρδη στις πρώτες αναφορές με τη δυνατότητα να αλλάζει μορφές. Παράλληλα ήταν και μια από τις πανίσχυρες ιέρειες που κυβερνούσαν το θρυλικό νησί του Άβαλον όπου μέχρι και σήμερα πιστεύεται πως βρίσκεται θαμμένος ο Βασιλιάς Αρθούρος.Στο πέρασμα των χρόνων της χρέωσαν πολλά όπως τη γέννηση του Μόρτρεντ , γιου του Αρθούρου και προδότη, παρόλα αυτά συνεχίζει να αποτελεί μια από τις αγαπημένες μου μορφές του Αρθουριανού μύθου.

Σύμφωνα με νεώτερους μύθους η Morgan συνδέθηκε με το ηφαίστειο της Αίτνας (ως το βουνό της Morgan) και με τις σειρήνες στα νερά της Σικελίας που δελέαζαν τους απρόσεκτους ναυτικούς παρασέρνοντας τους στο θάνατο. Η Morgan χάρισε έτσι το όνομα της σ΄ ένα ιδιαίτερο μετεωρολογικό φαινόμενο. Ένα είδος αντικατοπτρισμού που οφείλεται σε θερμοκρασιακή αναστροφή και κάνει τα αντικείμενα στον ορίζοντα όπως νησιά, κρημνοί, πλοία ή παγόβουνα, να εμφανίζονται σύνθετα, δηλαδή δύο είδωλα ίδιου αντικειμένου ενωμένα αντίστροφα κατά κορυφή. Το φαίνομενο είναι γνωστό ως Fata Morgana, αφού ο μύθος ήθελε τη Morgan να δημιουργεί ιπτάμενα πλοία και χρύσα κάστρα που ποτέ δεν μπορούσαν να φτάσουν οι ναυτικοί.

Για τη Fata Morgana τη γυναίκα ,τη νεράιδα, τη μάγισσα, τη σειρήνα με τα χρυσά κάστρα ή όπως εγώ πιστεύω για τη Fata Morgana τη μαγεία που όλοι κυνηγάμε μα δεν υπάρχει πραγματικά (ένας αντικατοπτρισμός είναι όλος κ όλος)έγραψε ο Νίκος Καββαδίας το μαγικό ποίημα "Fata Morgana" που μελοποίησε και ερμήνευσε εξίσου μαγικά η Μαρίζα Κωχ.


Fata Morgana (<--κλικ για στίχους)



YΓ.Συγγνώμη για το μεγάλο πρόλογο.. ακούω το τραγούδι εδώ και ώρες και ταξιδεύω σε θάλασσες και μύθους, σε μαγείες και ιστορίες, σε παραμύθια. Βοηθάει καμιά φορά να δραπετεύεις μ' αυτό τον τρόπο από τη ζωή σου. Και ποιος καλύτερος τρόπος από μικρά αριστουργήματα όπως αυτό το τραγούδι.

ΥΓ2. Για την ιστορία στο μύθο του Αρθούρου έχω αδυναμία από μικρή και ορισμένα από τα ποιήματα και τα πεζά του Καββαδία είναι μέσα στα πλέον αγαπημένα μου.

ΥΓ3. Οι περισσότερες πληροφορίες είναι από τη Wikipedia και η φωτογραφία της Μorgan le Fay είναι της Johanna Pieterman.

ΥΓ4. Update . Διάβασα πως ο ίδιος ο Καββαδίας αναφέρει για την Fata Morgana
" ....συμβαίνει στης Σικελίας το στενό ή στην Νάπολη απ΄έξω, νύχτα τρεις η ώρα , και παρουσιάζει τρείς γυναίκες που χορεύουν στον ορίζοντα. Βαστάει ένα δύο λεπτά κι ύστερα χάνεται." Έμαθα ακόμη πως το αφιέρωσε στη μοναδική γυναίκα που ποτέ ερωτεύτηκε και τον άφησε, τη Θεανώ Σουνά.

2 σχόλια:

ΝΑΪΑΔΑ είπε...

κοριτσακι μου κι εγω μεγαλη αδυναμια στον καββαδια και σε αυτο το κομματι!!!
για τις νεραιδες και τις μαγισσουλες θαρρω ξερεις πως εχω αδυναμια αφου μια νεραιδα ειμαι κι εγω...

το ακουω ξανα και ταξιδευω κι εγω σε μερη μαγικα...

πανεμορφο το ποστ σου...
πανεμορφο το απολαυσα πολυ!!!

πολλα νεραιδενια φιλακια κοριτσακι μου!
η μαγεια ειναι μεσα μας!!!

Starlight είπε...

Χαίρομαι πάρα πάρα πολύ που σου άρεσε γλυκιά μου! Κάτι τέτοια με κάνουν και κολλάω απίστευτα!

Ευχαριστώ που πέρασες!

Φιλιά πολλά!:)